Veelgestelde vragen

Bekijk deze video voor korte introductie over itsme®.

Zo gaat het in zijn werk

Download en installeer de app nu al op je gsm en ga meteen aan de slag met je digitale ID. Wees voorloper in deze digitale revolutie!

Lees meer
questions icon

Vragen & Antwoorden

Meer over itsme®

Wat is itsme®?

itsme® is een app die toelaat om op een veilige, makkelijke en betrouwbare manier je identiteit aan te tonen of transacties te bevestigen. Overal en altijd inloggen met één enkel wachtwoord? Vanaf nu kan dit allemaal met itsme® op je GSM.

Goodbye kaartlezer, hello itsme®!

Hoe werkt itsme®?

Ontdek hier hoe je je kunt aanmelden met itsme®.

Ontdek hier hoe je een betaling of een order kan bevestigen met itsme®.

Is itsme® gratis?

Ja. Je kan de itsme®-app gratis downloaden via de App Store en Google Play. Ook je digitaal identificeren, inloggen of transacties goedkeuren met itsme® is gratis.

Wie zit er achter itsme®?

itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet). Samen willen ze het mensen makkelijk maken om zichzelf veilig en snel te identificeren in een wereld die altijd maar digitaler wordt.

Kan iedereen itsme® gebruiken?

Iedereen die ouder is dan 18 jaar én een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm heeft, kan een digitale identiteit bij itsme® aanmaken.

Kan ik ook een itsme® hebben als ik geen Belgische nationaliteit heb?

Ja. Je hebt wel een eID nodig die in België werd uitgegeven, maar je hoeft niet over de Belgische nationaliteit te beschikken.

Heb ik een internetverbinding nodig?

Ja. Om via itsme® acties te kunnen uitvoeren, moet je de itsme®-app op je gsm installeren. De app maakt gebruik van je telefoonverbinding en een internetverbinding.

Hoe kan ik mijn itsme®-code veranderen?

Ga in het hoofdmenu van de app naar ‘Kies een nieuwe itsme®-code’ en kies een nieuwe, 5-cijferige itsme®-code die alleen jij kent.

Wat als ik mijn itsme®-code vergeten ben?

Je itsme®-code kwijt? Blokkeer je account via deze website of via onze helpdesk (+32 2 657 32 13). Open vervolgens de app en registreer opnieuw.

Hoe kan ik mijn e-mailadres aanpassen in mijn itsme®-account?

Ga naar het menu in de homescreen van de app en verander je e-mailadres in ‘Mijn identiteitsgegevens’. Je zal meteen een e-mail ontvangen om je e-mailadres te bevestigen.

Hoe kan ik de taalinstelling van de app wijzigen?

De taalinstellingen van de app kunnen niet gewijzigd worden. itsme® neemt automatisch de taal waarin je smartphone staat over. Staat die in het Engels, dan zal itsme® ook in het Engels geactiveerd worden. itsme® werd ontwikkeld in 4 talen: Nederlands, Frans, Engels en Duits.

Kan ik een overzicht terugvinden van wanneer ik itsme® heb gebruikt?

Ja. Ga naar het menu in de homescreen van de app en druk op ‘Mijn geschiedenis'. Met itsme® op je gsm heb je een overzicht van al je online acties.

Hoe kan ik een bestaande account met itsme® koppelen zodat ik vanaf nu met itsme® kan inloggen?

Zoek op de login-pagina naar de knop 'link je account met itsme®', zodat je je account voortaan met itsme® kan openen. De login en het paswoord die je nu gebruikt zullen vervangen worden door je itsme®. Je hoeft dus geen 25 paswoorden meer te onthouden, je itsme®-code is voldoende.

Ik deel mijn identiteitsgegevens met itsme®. Wat deel ik precies?
Login Id Data Nl

Partners van itsme® engageren zich om enkel de strikt noodzakelijke gegevens op te vragen om hun diensten te ondersteunen. Bovendien geeft itsme® geen enkele informatie door zonder jouw explicite toestemming. Met itsme® heb je dus altijd zelf de touwtjes in handen.

Werkt itsme® op elke gsm?

itsme® werkt op Android smartphones (minimaal versie 4.2) en op iPhones (minimaal iOS versie 9.0). In de toekomst, worden nog meer gsm's ondersteund.

Je digitale vingerafdruk gebruiken om je te identificeren met itsme® werkt op Android smartphones (minimaal versie 6.0) en op alle iPhones. Face ID werkt ook voor iPhone X.

Je kan de itsme®-app gratis downloaden in de App Store of Google Play.

Wat als ik van gsm verander?

Om itsme® op je nieuwe toestel te activeren, volg de volgende stappen:

In de app via je bank

  1. Download de itsme®-app (indien dit nog niet gebeurd is)
  2. Geef je gsm-nummer in en selecteer heractiveren in de pop-up
  3. Kies je bank en volg de stappen bij je bank
  4. Per sms krijg je een code die je in de app moet ingeven
  5. Kies je 5-cijferige itsme®-code en bevestig je code

Op onze website vie eID

  1. Blokkeer je itsme®account via onze website met je gsm-nummer en geboorteplaats
  2. Bevestig dat je je itsme®-account wil blokkeren en wacht op de confirmatie
  3. Heractiveer je account op onze website

Indien je een probleem hebt bij het deactiveren of opnieuw activeren van je itsme®-account, aarzel niet om ons te bellen op +32 02 657 32 13 (ma - vr van 8:00 tot 18:00 uur).

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?

In principe moet je je simkaart niet vervangen, tenzij je App toch aangeeft dat de simkaart niet voldoet. Je kan dan heel eenvoudig gewoon een nieuwe simkaart ophalen of aanvragen bij je provider. itsme® is een Belgisch product en werkt alleen met Belgische simkaarten.

Wat als ik mijn gsm aan iemand verkoop zonder eerst de app te verwijderen?

itsme® werkt enkel met de unieke combinatie van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code. De nieuwe eigenaar van je gsm zal jouw itsme®-account dus niet kunnen gebruiken, aangezien hij je code en je simkaart niet heeft. Je kan steeds itsme® opnieuw activeren op je nieuw toestel. Blokkeer eerst je itsme®account via deze website of via onze helpdesk (+32 2 657 32 13). Download vervolgens de app op je nieuw toestel en registreer.

Werkt itsme® op een 'jailbroken' of 'rooted' toestel?

Om je veiligheid te kunnen garanderen, werkt itsme® niet op jailbroken of rooted toestellen. Dit zijn toestellen waarop onbeveiligde software actief is. Dit kan leiden tot blootstelling aan schadelijke apps en houdt een aanzienlijk risico in.

Heb ik een kaartlezer nodig om itsme® te gebruiken?

Om jouw persoonlijke itsme® te activeren, heb je wel een kaartlezer nodig. Eens je identiteit geverifieerd is en je itsme® actief is, kan je zonder kaartlezer aan de slag.

Aan de slag met itsme®

Hoe en waar kan ik mijn itsme® aanmaken?

Om itsme® te kunnen gebruiken, moet je eerst de itsme®-app downloaden in de App Store of Google Play. Koppel daarna eenmalig je identiteitsgegevens aan je itsme®-account.

Dit kan op 2 verschillende manieren:

  1. Via onze partnerbanken: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC
  2. Via de itsme®-website met je eID en je eID-kaartlezer
Hoe maak ik met mijn eID-kaart (elektronische identiteitskaart) mijn itsme® aan?

Om itsme® te kunnen gebruiken, moet je eerst de itsme®-app downloaden van de App Store of Google Play. Vervolgens koppel je je identiteitsgegevens aan je itsme®-account met behulp van je eID (elektronische identiteitskaart) via deze link.

Volg de stappen op onze website:

  1. Geef je gsm-nummer en e-mailadres in. Bevestig je gegevens.
  2. Steek je eID-kaart in de kaartlezer. Bevestig je identiteitsgegevens. Bij deze stap moet je de Connective-software of plug-in en die van je kaartlezer installeren wanneer je dat nog niet had gedaan.
  3. Teken het itsme®-contract met je eID door je pincode van je eID in te geven
  4. Je identificatietoken (6 karakters) zal op je scherm verschijnen

Volg nu de stappen in de itsme®-app:

  1. Geef je gsm-nummer in
  2. Geef je identificatietoken in (6 karakters)
  3. Geef de controlecode (5 cijfers) in die je via sms hebt gekregen
  4. Kies je itsme®-code van 5 cijfers en bevestig je code

Wanneer je gsm Touch ID ondersteunt, kan je dat, indien je dat wenst, makkelijk activeren.

Ik ken de pincode van mijn eID-kaart niet of de pincode werkt niet.

De pincode van jouw eID-kaart (elektronische identiteitskaart) is je per post toegestuurd.

Indien je die brief niet meer hebt, kan je een nieuwe code aanvragen bij je gemeente of via deze link.

Ik wens mijn itsme®-account aan te maken met eID (elektronische identiteitskaart), maar ik heb de nodige software niet. Waar kan ik die vinden?

Installeer de Connective-software of plug-in. Surf naar Connective en volg de stappen voor de installatie van de plug-in.

De browsers die ondersteund worden zijn:

  • voor Windows: Internet Explorer, Mozilla Firefox en Google Chrome
  • voor Mac OS: Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome

Als het nodig is, installeer de eID-software van jouw kaartlezer. Je kan die software downloaden van de federale portaalsite.

Waar vind ik mijn identificatietoken?

Een identificatietoken is een code van 6 karakters die je nodig hebt om je identiteitsgegevens aan je digitale ID te kunnen koppelen. Je kan een token aanvragen door je via de website van itsme® te registreren met je eID of bij één van onze partners: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING of KBC.

Waar vind ik mijn controlecode?

De controlecode om je itsme® aan te maken wordt via SMS naar je mobiel nummer gestuurd. Heb je geen controlecode ontvangen? Kijk dan even na of je je mobiel nummer correct hebt ingegeven of start de registratie opnieuw.

Kan ik mijn account op verschillende toestellen activeren?

Neen. Het veiligheidsmodel van itsme® draait om de unieke combinatie van je simkaart, je gsm en je itsme®-code. Je account is dus verbonden aan uitsluitend 1 mobiel toestel.

Kan ik mijn itsme®-account bij meerdere banken gebruiken?

Ja, je kan je itsme® gebruiken om je in te loggen of een betaling te bevestigen bij je verschillende banken. Weg met al je kaartlezers! Ontdek op onze website de banken die vandaag al voor itsme® hebben gekozen of stel de vraag aan je bank.



Hoe activeer je je itsme® bij je bank? *

  • log in bij op je PC-banking met je kaart en kaartlezer
  • kies itsme® als nieuw identificatiemethode of koppel je rekening met itsme®
  • bevestig je keuze en teken met je kaart en kaartlezer

Je kan nu inloggen en betalingen bevestigen met itsme® bij je bank.

* De stappen kunnen variëren van een bank tot een andere. Aarzel niet om de FAQ-pagina van je bank te raadplegen of contacteer ons op 02/657 32 13 (ma - vr van 8:00 tot 18:00 uur).

Hoe link ik mijn simkaart aan mijn itsme®?

Je zal een melding in je app krijgen om je te verwittigen wanneer je simkaart technisch klaar is om te worden verbonden met je itsme®. Van zodra je simkaart up-to-date is zal je de koppeling kunnen maken en toegang hebben tot alle mogelijkheden van itsme®.

De koppeling gebeurt snel in enkele stappen:

  1. Bevestig de koppeling met je simkaart
  2. Je krijgt een controlecode te zien op je scherm. Onthoud deze code.
  3. Geef de controlecode in in je app
  4. Bevestig de koppeling met je itsme®-code

Privacy en veiligheid

Wat maakt itsme® zo veilig?

itsme® werkt alleen als je gebruik maakt van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code (of vingerafdruk). Deze unieke combinatie van drie noodzakelijke elementen zorgt ervoor dat alleen jij jouw gegevens kan gebruiken. Alleen jij kent je code, ze wordt nergens opgeslagen. Vergelijk het met de pincode van je bankkaart.

Mobiele interacties met itsme® verlopen bovendien niet zomaar over het gewone internet maar maken bijkomend gebruik van de hoogbeveiligde simkaart en het netwerk van de mobiele operatoren. Dat maakt itsme® bijzonder betrouwbaar, want zowel je digitale identiteit als je interacties zijn altijd beschermd. Dat maakt itsme® uniek. En bijzonder veilig.

Is het wel veilig om 1 itsme®-code te hebben voor alle toepassingen?

De Belg weet al jaren dat de klassieke betaalkaart met chip en pincode een betrouwbaar systeem vormt. itsme® volgt hetzelfde pad, maar dan op een gsm. itsme® koppelt de bewezen efficiëntie van de betaalkaart aan de veiligheidstechnologie van de simkaart.

De app zelf is drie keer veilig: itsme® werkt alleen met de juiste combinatie van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code. Als één van deze 3 elementen ontbreekt, blokkeert itsme® je digitale identiteit meteen.

Het is dus effectief beter om één zeer goed beveiligde toepassing toepassing te gebruiken dan meerdere van mindere kwaliteit.

Is een vingerafdruk of TouchID niet veiliger dan met een persoonlijke itsme®-code?

Je itsme®-code is even persoonlijk als je vingerafdruk (TouchID), want jouw itsme®-code wordt nergens bewaard. Vergelijk het met de pincode van jouw bankkaart, enkel jij kent jouw code. Als je je itsme®-code kwijt bent en je 3 keer een foutieve itsme®-code hebt ingegeven, blokkeert je itsme® automatisch.

Zijn mijn persoonlijke gegevens veilig bij itsme®?

Jouw persoonsgegevens zijn belangrijk. Daarom volgt itsme® de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacy-verordening (GDPR) waardoor jouw gegevens op de best mogelijke manier worden beschermd.

Bedrijven die met itsme® in zee gaan, engageren zich om enkel de strikt noodzakelijke gegevens op te vragen en bevestigen bovendien deze niet te zullen gebruiken zonder jouw toestemming.

itsme® geeft enkel gegevens door indien je daar zelf telkens expliciet de toestemming voor hebt gegeven. Met itsme® heb je dus altijd zelf de touwtjes in handen.

Waarom moet ik mijn simkaart aan mijn itsme® linken?

Door je simkaart aan itsme® te linken, draait je itsme® op het hoogste veiligheidsniveau en wordt je digitale ID nog beter beschermd. Hiervoor heeft je simkaart eerst een technische update nodig.

In de komende maanden zullen alle simkaarten in de Belgische markt compatibel worden gemaakt met itsme®. In de meeste gevallen zal je hiervan als gebruiker niets merken, maar het kan zijn dat je simkaart vervangen moet worden (dit is het geval voor ≈ 20% van de kaarten), je ontvangt hierover de nodige info. Ook als je simkaart nog niet klaar is voor gebruik met itsme® zal je al een account kunnen aanmaken en eenvoudige functies kunnen uitvoeren (zoals inloggen). Van zodra je simkaart up-to-date is zal je de koppeling kunnen maken en toegang hebben tot alle mogelijkheden van itsme®.

Wat als ik mijn smartphone of gsm kwijt ben?

itsme® kan enkel gebruikt worden met de unieke combinatie van je smartphone of gsm, je simkaart en je itsme®-code. Je hoeft dus niet meteen te panikeren als je je smartphone of gsm verliest. Blokkeer voor alle veiligheid wel meteen je itsme®-account. Dat kan via de website van itsme® of via onze helpdesk op +32 2 657 32 13 (ma - vrij van 8u - 18u).

Je digitale ID opnieuw activeren kan via onze website of via je bank (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC).

Hoe weet ik dat de bedrijven achter itsme® mijn privacy respecteren en mijn gegevens niet voor andere doeleinden gebruiken?

Tussen de gebruiker en de partij die diens gegevens wil kennen, zit altijd Belgian Mobile ID. Het consortium opereert onder de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacy-verordening (GDPR). Als weldra gereguleerde ‘trust service provider’ waakt Belgian Mobile ID over de bescherming van uw persoonlijke data zonder deze commercieel te exploiteren. Bij elke interactie met itsme®ziet de gebruiker precies welke gegevens hij deelt. Zo houdt hij als enige steeds de controle over wat hij prijsgeeft.

Foutmeldingen en problemen

Wat als ik een actie ontvang die ik niet heb gevraagd?

Wanneer je een uitnodiging krijgt voor een itsme®-actie die je zelf niet gevraagd of uitgevoerd hebt, moet je die actie altijd weigeren. itsme® zorgt ervoor dat je op elk moment de controle over je digitale identiteit in handen hebt. Valideer niets zonder eerst te controleren. Moest dit meer dan eens gebeuren, blokkeer je best meteen je account en neem je contact op met onze helpdesk.

Ik kan geen acties goedkeuren met TouchID of mijn vingerafdruk

Controleer of TouchID / Fingerprint is geactiveerd. Hou er rekening mee dat niet alle acties goedgekeurd kunnen worden met je vingerafdruk. Soms is je itsme®-code noodzakelijk uit veiligheidsoverwegingen om een transactie goed te keuren of een actie te ondertekenen.

Je digitale vingerafdruk gebruiken om je te identificeren met itsme® werkt op Android smartphones (minimaal versie 6.0) en op alle iPhones. Face ID werkt ook voor iPhone X.

Ik heb een identificatietoken gekregen, maar ik kreeg steeds een foutmelding in de app. Hoe komt dit?

Kijk eerst na of je wel het juiste gsm-nummer en het juiste identificatietoken hebt ingegeven en probeer het opnieuw.

Lukt het nog steeds niet? Mogelijk is je token niet meer geldig. Vraag een nieuw aan je bank of via onze website met je eID en probeer het opnieuw.

Blokkeer mijn itsme®

Hoe kan ik mijn itsme®-account blokkeren?

Je itsme®-account blokkeren kan op de website van itsme®.

  1. Geef je gsm-nummer en je geboorteplaats in. Opgelet, de schrijfwijze van je geboorteplaats moet identiek zijn aan de schrijfwijze op je identiteitskaart.
  2. Bevestig dat je je itsme®-account wil blokkeren
  3. Je account is veilig geblokkeerd

Lukt het niet om je itsme-account te blokkeren via de website? Bel onze helpdesk op 02/657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18u), we helpen je graag verder.

Hoe kan ik itsme® heractiveren?

Je hebt itsme® geblokkeerd maar je wil de app graag opnieuw gebruiken? Geen probleem, om je itsme® te heractiveren, moet je gewoon een nieuw identificatietoken aanvragen in de app of op onze website (enkel beschikbaar indien je je itsme® hebt aangemaakt met je eID) of via je bank (BNP Paribas Fortis, Fintro, Hello Bank, ING, Belfius en KBC) en je opnieuw registreren.