25/06/2020

De digitale kloof verkleinen met digitale begeleiding

123 Digit, ontwikkeld door de vzw WeTechCare op initiatief van de Koning Boudewijnstichting, wil de digitale kloof verkleinen. Dit digitale platform helpt sociale actoren om doelgroepen te begeleiden die sukkelen op de digitale snelweg, zodat ze het stuur steviger in handen krijgen.

In België raakt de digitale kloof veel burgers: in 2019 hadden 900.000 mensen nog nooit het internet gebruikt, hetzij 8% van de Belgen tussen 16 en 74 jaar. Nog eens 32% van onze medeburgers heeft (erg) beperkte digitale vaardigheden. Dit is in de eerste plaats een zaak van de meest kwetsbare mensen (met een laag diploma of een laag inkomen) en van ouderen, maar het kan veel mensen treffen, gezien de voortschrijdende digitalisering van diensten en de snelle evolutie van technologieën.

Er gebeurt steeds meer online: een baan of woning zoeken, toegang tot medische zorg, bankdiensten, administratieve procedures, communicatie met de school maar ook met dierbaren… 33% van de internauten met een zwak opleidingsniveau en 37% van de internauten met een laag inkomen hebben nog nooit aan e-banking gedaan; respectievelijk 75% en 77% van hen hebben nog nooit online een administratief formulier ingediend. Als ze geen beroep kunnen doen op onlinedienstverlening lopen ze het risico achter te blijven op vele domeinen, en bepaalde grondrechten niet te kunnen uitoefenen.

Granny tablet

Digitale autonomie

Als deze kwetsbare mensen aan hun lot worden overgelaten, versterkt de digitalisering bestaande ongelijkheden en creëert er nieuwe. Burgers die moeite hebben met digitalisering moeten bij de hand genomen worden. Daarom is er 123 Digit.

Het platform, in het Frans en het Nederlands, stelt sociale spelers gratis tools en pedagogisch materiaal ter beschikking: tests om de digitale vaardigheden te meten, vormingen over digitale basisvaardigheden (bijvoorbeeld hoe een muis gebruiken, een e-mailadres aanmaken), fiches en praktische gidsen, een interactieve kaart met plekken waar ze hulp kunnen vinden, opleidingen over het gebruik van onlinediensten

Om onlinediensten voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken werkt 123 Digit samen met twee belangrijke spelers: itsme® en Febelfin. De module ‘Je itsme® account aanmaken’ legt uit welke stappen moeten gevolgd worden. Voordeel: zodra je dit onder de knie hebt, heb je makkelijk toegang tot andere onlinediensten, zowel publieke (eBox, IrisBox, pensioen, belastingen, ziekenfonds, vergoedingen…) als private (banken, verzekeringen, telefonie…).
Met de module die ontworpen werd samen met Febelfin leer je je aanmelden in de digitale toepassing van je bank, het saldo raadplegen en een overschrijving doen met de smartphone. Er wordt ook gesensibiliseerd over cybergevaren zoals phishing en over hoe je een veilig wachtwoord kiest. 123 Digit biedt lerenden een geruststellend ‘speelterrein’ waar ze zich vertrouwd kunnen maken met onlinediensten zonder bang te zijn om fouten te maken.

(Bron: Koning Boudewijnstichting)

Smart move coffee

Smart move by itsme®

Een digitale maatschappij heeft een digitale identiteit nodig. Meer nog, we stellen vast dat itsme® effectief de barrière verlaagt voor digitale interactie.

Daarom zet itsme®, sinds juni 2019, mee zijn schouders onder een nieuw project in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting en de vzw WeTechCare, dat de digitale kloof in onze samenleving wil verkleinen. En daar is wel degelijk nood aan, voor zowel jong als oud.

Deel dit artikel